Poprvé jsem to, co snad začne fungovat i na našem venkově, viděla v britském animovaném seriálu pro děti. Pošťák si každé ráno vyzvedne u jedné paní v obchodě zásilky, nasedne do poštovního auta a jede je rozvézt po obci. Každý je spokojen.
Dětský pořad bývá většinou zjednodušený, a tak pochopitelně neřeší situaci, když adresát není náhodou zastižen doma. Tehdy vám poštovní doručovatel nechá (a nebo nenechá, podle nálady) ve schránce oznámení o uložení zásilky. Jste šťastlivec, pokud má dobrou náladu. Pak už jen zbývá udělat si čas, vypravit se na poštu a zásilku převzít tam. Může se ale stát, že oznámení vůbec nezanechá a potom je potřeba být o to více aktivní. Sami se na poště přeptáte, zda tam pro vás něco mají (jste jim ale vydán všanc, když řeknou, že nemají) nebo si nejprve zjistíte číslo zásilky z podacího lístku odesílatele a s ním vyzbrojen jdete na poštu.
Nevím, jak je to jinde, ale na naší poště fungují zásadně nanejvýš dvě okénka ze tří, a to i v případě, že fronta již překračuje všechny meze. Velkorysá polední pauza, od 11. do 13. hodiny, je mi nepochopitelná. Ale dobrá, tohle ještě není vše, koneckonců fronta se vystojí a zase bude dobře. Někteří jsou na tom mnohem hůř. Teď mám na mysli souseda. Často vidím, jak k jeho domu i dvakrát denně zajíždí modré poštovní auto, každé totiž z jiné dodací pošty. Přijíždějí ovšem v tzv. pracovní době. Ta se ovšem přesně kryje s jeho pracovní dobou i s prací většiny lidí. Pokud tedy není doma, musí na poštu, a to do 18.00. To se z centra, když pracuje do půl šesté, nedá stihnout. Co teď? V sobotu z „provozních důvodů“ zavřeno, takže po telefonické domluvě mu zbývá jediné řešení - nechat si zásilku přeposlat na poštu , která je blízko jeho zaměstnání a o polední pauze místo oběda opět vystát frontu u přepážky a konečně se ke své zásilce dostat.
Opravdu netuším, jestli se blýská na lepší časy uvažovanými změnami v poštovních službách. Mohu jen říci, že současný stav považuji za nesystémový a neekonomický, což je obzvlášť smutné při neustálém zdražování za veškeré poštovní služby.
(Pro www.e-svet.cz Eva Tišnovská, duben 2009)
|