Nesporným úspěchem Svazu měst a obcí ČR při obhajování zájmů místních samospráv na půdě dolní komory Parlamentu je přijetí pozměňovacího návrhu k návrhu zákona o archivnictví a spisové službě. Změna, přijatá poslanci 7. května, spočívá v tom, že náklady na provoz samotného systému datových schránek zaplatí stát. To zásadním způsobem pomůže všem obcím a městům se zaváděním celého systému. Pozměňovací návrh ještě čeká na verdikt Senátu.
Povinnost komunikovat v elektronické podobě zakládá státním institucím a právnickým osobám nový zákon č.300/2008 Sb. (Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů) od začátku července roku 2009. Datovou schránku začne povinně používat především veřejná správa, tedy státní úřady i místní samospráva (obce, kraje a soudy nemusejí začít už od července, protože nakonec získaly čas až do konce října).
Neznamená to ale, že by úřady začaly posílat dokumenty pouze v elektronické podobě i těm lidem, kteří přístup k internetu nemají. Povinně elektronickou formou budou komunikovat úřady mezi sebou navzájem a dále při jednání s právnickými osobami. U fyzických osob úřady upřednostní elektronickou formou jen tehdy, jestliže z aktuální databáze zjistí, že konkrétní člověk má zřízenou datovou schránku. Ostatním lidem budou nadále posílat klasické papírové dokumenty.
Další informace:
Právnickým osobám (zapsaným v obchodním rejstříku) vzniknou schránky automaticky, nemusejí si o ně žádat ani je aktivovat. Přístupový kód přijde v dopise jejich statutárnímu zástupci.
Dělat mrtvého brouka vám nepomůže. Jakmile je schránka zřízena, začnou do ní chodit písemnosti od úřadů. Nezávisle na tom, zda si schránku skutečně vybíráte, je písemnost považována za převzatou (vyzvednutou) za deset dní od doručení.
Fyzické osoby včetně podnikatelů mohou o zřízení schránky požádat dobrovolně, měli by ji získat zdarma do tří dnů.
Bližší informace lze získat na speciálním webu nebo na infolince 270 005 200.
Zajímavé jsou výsledky ankety, kterou zveřejnil server ISVS.cz. na téma Kam si budete chodit pro ověřené výpisy? Z 587 dotázaných občanů téměř polovina hodlá chodit pro tyto dokumenty na městský úřad.
Na poštu 42 (7 procent)
Na pobočku Hospodářské komory ČR 221 (38 procent)
Na městský úřad 279 (48 procent)
K notáři 5 (1 procento)
Na úřady pěkně postaru 40 (7 procent)
(Pro www.e-svet.cz podle zpravodajství iDnes.cz Eva Tišnovská, květen 2009)
Objednané kurzy a učebnice
Počet položek: 0
Celkem: 0,00 Kč
|
Náklady na infosystém datových schránek bude obcím hradit státPovinně elektronickou formou budou komunikovat úřady mezi sebou navzájem a dále při jednání s právnickými osobami.
|
AdresaEKO Gymnázium Telefon, fax: E-mail: PartnerRegionální škola rozvoje venkova CertifikaceŠkola s certifikovaným |