Objednané kurzy a učebnice
Počet položek: 0
Celkem: 0,00 Kč

        

Pořizování územního plánu sice není povinné, ale obci se vždy vyplatí ho mít

Územní plán mít či nemít? To je otázka!

Nevyužité louky nebo lesy, kde se doposud nesmělo stavět, se mohou změnit ve stavební parcely. Nové využití lze najít i pro některé opuštěné objekty, které si pak investor může koupit a vybudovat z nich třeba obchodní centrum. Zkrátka peníze, které obec vydá za územní plán, se mohou v budoucnu, díky změnám ve využití pozemků, mnohonásobně vrátit. Stále platí, že příležitost a štěstí přeje připraveným.

Přesto ve velkém množství obcí případní investoři na místních úřadech územní plán marně hledají. Není vypracován, přestože by mohl být pro obec klíčem k získání finančních prostředků při povolování nových komerčních staveb nebo čerpání dotací. Je to začarovaný kruh - chybějící územní plán například zabrání výstavbě čistírny odpadních vod, která je často prvním článkem postupného rozvoje obce. Nemá-li obec vyřešené čištění odpadních vod, žádná nová další výstavba se nekoná.

Podle údajů ministerstva pro místní rozvoj má v Česku v současnosti platný územní plán zhruba 66 procent obcí. Problém chybějící územní dokumentace se tedy týká každé třetí obce. V návaznosti na velikost obce se celková cena za pořízení pozemkové dokumentace může pohybovat od 100 tisíc korun až do několika milionů. Malým obcím může finančně pomoci s pořízením důležitého dokumentu krajský úřad.

Některé důležité informace:


Je povinností obce podle stavebního zákona mít územní plán (ÚP)?

Stavební zákon povinnost pořídit ÚP obcím vysloveně neukládá. Je však třeba vzít v úvahu určitá omezení, zejména pro rozvoj obce, která z jeho absence pro obec vyplývají.

Jak může obec ovlivnit obsah návrhu územního plánu?

Obec má několik příležitostí, kdy může obsah ÚP ovlivňovat. Zastupitelstvo obce se vyjadřuje k zadání ÚP, případně k jeho konceptu. Dále schvaluje pokyny pro zpracování návrhu ÚP, zúčastňuje se společného jednání o návrhu ÚP spolu s dotčenými orgány, krajským úřadem a sousedními obcemi. Také se podílí na zpracování zprávy o projednání návrhu ÚP, která se předkládá krajskému úřadu. O upraveném a posouzeném návrhu ÚP se koná veřejné projednání. Nejpozději při něm může kromě jiných také obec podat své připomínky. Dojde-li na základě veřejného projednání k podstatné úpravě návrhu ÚP, koná se opakované veřejné projednání. Je-li na základě projednání nutné návrh ÚP přepracovat, zpracuje pořizovatel ve spolupráci s určeným zastupitelem pokyny pro zpracování návrhu ÚP a předloží je ke schválení zastupitelstvu obce, pro kterou je ÚP pořizován.

Jak postupovat v případě požadavku na umístění nového záměru do územního plánu v případě, že žádost o zapracování záměru byla podána až v době vydání nového územního plánu?

Pokud byl ÚP již vydán, lze podat zastupitelstvu obce podnět k pořízení jeho změny.

Jak dlouho běžně platí ÚP, regulační plán a ZÚR? Jak často se zpracovává nový ÚP?
Maximální doba platnosti územně plánovací dokumentace je ošetřena takto: Každé 4 roky se zpracovává zpráva o uplatňování ÚP v uplynulém období, která může být podnětem pro zpracování změny či nového ÚP. Regulační plán pořízený na žádost platí 3 roky ode dne nabytí jeho účinnosti, není-li v něm stanovena lhůta delší. Regulační plán pořízený na žádost lze měnit na žádost toho, komu přísluší vykonávat práva z něj plynoucí, regulační plán z podnětu lze měnit z podnětu zastupitelstva, které je příslušné k jeho vydání, pokud zákon nestanoví jinak. Pro zásady územního rozvoje se zpracovává každé 2 roky zpráva o jejich uplatňování v uplynulém období. Na základě požadavku uvedeného ve zprávě může být zpracována jejich aktualizace případně nový návrh. Platnost územně plánovací dokumentace pořízené před nabytím účinnosti nového stavebního zákona se řídí přechodnými ustanoveními.

Kdo bude mít při zahájení pořizování ÚP kompetenci stanovit určeného zastupitele pro spolupráci s pořizovatelem?

Zastupitele určí usnesením ze svého středu zastupitelstvo obce, pro jejíž území je pořizován ÚP, a to zpravidla současně s rozhodnutím o pořízení ÚP. Jedná se o člena zastupitelstva. Zastupitel nemusí být určen pouze pro pořízení jedné územně plánovací dokumentace, ale může být určen např. na celé volební období.

Kdy a za jakých podmínek může být zrušen ÚP?

ÚP nelze zrušit (respektive ÚP, jeho část, nebo platnost změny ÚP může zrušit jenom soud). ÚP může pozbýt platnosti uplynutím stanovené zákonné lhůty nebo vydáním nového ÚP. 

Adresy krajských úřadů a jejich odborů s kompetencí pro územní plánování a stavební řád naleznete na stránkách Konzultačního střediska na adrese
: krajské úřady.

(Pro www.e-svet.cz podle webových stránek Ústavu územního rozvoje Eva Tišnovská, únor 2010)

Adresa

EKO Gymnázium
Poděbrady
Poděbrady
Na Hrázi 64
PSČ 290 01

Telefon, fax:
+420 325 615 014

E-mail:
eko@ekopodebrady.cz

Partner

Regionální škola rozvoje venkova

Více informací

Certifikace

Škola s certifikovaným
systémem řízení jakosti
ISO 9001:2001